Update sponsoringsproject

3 april 2019 - Enschede, Nederland

Hallo allemaal,

Jullie hebben onze blogs vast gemist ;) Maar hier zijn we weer, nu vanuit Nederland, met een update over het sponsoringsproject. Eerst zullen we wat vertellen over de situatie in Malawi. Jullie hebben waarschijnlijk wel gehoord over de cycloon die in Mozambique veel heeft verwoest en vele mensen dakloos heeft gemaakt. Mede door deze cycloon, en de zware regenval net voor de cycloon, zijn er ook veel huizen verwoest en overstromingen geweest in het zuiden van Malawi. Het gebied waar Baobab Kids gevestigd is valt hier ook onder. Zo vertelde Esther ons dat ze langs huizen in de buurt van de organisatie is geweest en dat er veel schade is aangericht, onder andere ook bij huizen van medewerkers en kinderen van Baobab Kids. Esther is daarom op dit moment druk met het bieden van noodhulp en is bezig om huizen opnieuw op te bouwen. Dit leidt er ook toe dat ons sponsoringsproject even niet de prioriteit heeft, wat natuurlijk erg logisch is.

Maar Esther heeft ons wel op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom de meiden die gesponsord worden. Laten we beginnen met Agness Manuel, de moeder van 18 jaar die tailoring lessen volgt. Een aantal weken geleden kregen we van Esther te horen dat Agness erachter is gekomen dat ze al 7 maanden zwanger is. Ze ging naar het ziekenhuis voor anticonceptie, en werd van tevoren getest op zwangerschap. Deze test was negatief, maar toen ze later alsnog ziek werd, bleek toch dat ze zwanger was. Dit is natuurlijk vervelend in verband met de tailoring lessen die 6 maanden duren. Op dit moment is ze nog wel bezig met de tailoring lessen, die ze wel heel erg leuk vindt, maar zodra ze gaat bevallen zal ze tijdelijk moeten stoppen met de lessen. Deze kan ze later weer oppakken. Haar man, die eerst weinig respect voor haar had, ondersteunt haar nu wel meer en ziet in dat hij er meer voor zijn familie moet zijn. Dus dat is erg positief :)

Dan komen we bij Esther Misoya, de 22 jarige moeder die weer naar school gaat. Volgens Esther is ze nog steeds erg serieus en doet ze haar best op school. Ook studeert ze in de uren na school. Haar ouders zijn ook erg blij met het feit dat ze weer naar school kan. Humphrey, de community chief (soort van burgemeester), is de sponsoring nog steeds erg dankbaar voor de kans die de meiden hierdoor krijgen. Hij heeft ook veel contact met Esther en haar familie.

Vervolgens hebben we Martha Banda, ook een 22 jarige moeder die weer naar school gaat. Zij gaat nog steeds naar school, maar Esther weet niet precies hoe het daar gaat. Aanstaande donderdag gaat ze weer naar de kliniek in Nguludi, de plaats waar Martha ook naar school gaat, en daar zal ze het navragen. Hier krijgen jullie later dus meer over te horen!

Dan hebben we nog Joyce Maluwa en Pauline Epharim, die ook in Nguludi wonen. Joyce wilde graag haar eigen restaurantje beginnen voor studenten. Helaas heeft ze weinig initiatief getoond en heeft Esther niet meer zoveel zicht op haar. Ze denkt dat ze niet echt een serieuze kandidaat is. We wachten nu af of we nog iets van haar horen, maar staan ook open voor nieuwe, meer serieuze kandidaten.

Wat betreft Pauline kunnen we vertellen dat ze graag een keer mee zou willen lopen bij Baobab Kids. Dan kan Esther zien of ze geschikt is voor een nursery school. Als dit het geval is, zullen we met Esther overleggen of ze in aanmerking komt voor het behalen van een certificaat. Hiermee kan ze, of haar eigen nursery school opzetten, of een betere baan krijgen bij een andere nursery school. Wij denken dat dit het dus sowieso waard is om te sponsoren. Helaas is het nu nog niet mogelijk dat ze een keer met Esther meeloopt bij Baobab Kids vanwege de noodtoestand in Malawi. Hopelijk kan dit snel plaatsvinden. Dan zullen we jullie later hierover inlichten.

Liefs,

Jorissa en Hanne

1. Jan, Margreet, Charlotte en Floris:
    3 april 2019
    Bedankt voor de update. Het is mooi om die meiden zo te kunnen blijven volgen!
    We zijn erg benieuwd naar hoe het allemaal verder zal gaan met ze.
    Wel triest dat zoveel mensen getroffen zijn door de overstromingen. Hopelijk komt er hulp om stevigere huizen te kunnen bouwen.