Heetste Sinterklaasavond ooit

5 december 2018 - Blantyre, Malawi

Hallo allemaal,

We weten dat het vandaag Sinterklaas is, maar dit gevoel hebben wij niet echt. Het is hier namelijk erg warm, 29 graden. Dan denk je dit valt wel mee, maar vandaag voelt het veeeeeel warmer. Het decembergevoel hebben wij hier niet echt, maar af en toe worden we in bepaalde winkels aan de feestdagen herinnerd omdat de hele winkel volhangt met kerstversiering en er kerstmuziek draait. Als je de winkel dan uitstapt is het beetje kerstgevoel wat je had direct weer verdwenen omdat het hoog zomer is. Vanavond doen we toch alsof we in Nederland zijn en creeren we het decembergevoel gewoon lekker zelf. Met niks minder dan kruidnoten en warme chocolademelk. De kruidnoten hebben we meegenomen uit Nederland en het was een hele opgave om die tot deze bijzondere dag te bewaren.

Dan nu een terugblik op afgelopen week. Het begon vorige week dinsdag met een etentje bij de pizza-in, want het was weer tijd voor de dinsdagdeal (2 pizza's voor de prijs van 1) en helaas kunnen wij daar geen nee tegen zeggen wanneer we thuis ook nog eens geen stroom hebben. De pizza was weer erg lekker en we hebben ons goed vermaakt door naar een 'fotoshoot' te kijken. Om een of andere reden vinden groepen vriendinnen deze McDonalds-sfeer erg toepasselijk voor hun nieuwe foto's. De poses die ze aannemen bij de foto's zijn erg grappig. Ze gaan bijvoorbeeld met z'n allen met hun kont naar achter poseren. Wij moesten wel lachen om onze 'buren'. Dit waren 3 stelletjes waarvan de vrouwen de mannen in bedwang moesten houden om niet al te veel te kijken. Alsof dit nog niet gek genoeg was, kreeg Hanne een vreemd vriendschapsverzoek. Een van de meiden kwam naar haar toe en vroeg of ze haar vriend mocht zijn en haar nummer mocht hebben. Jorissa dacht dat Hanne wel geleerd zou hebben om niet direct haar nummer te geven, maar Hanne zei: 'blijkbaar is dat heel normaal hier, ik denk dat ik het maar ga doen'. Helaas of misschien gelukkig, heeft ze geen berichtje ontvangen van haar nieuwe vriendin. Waarschijnlijk is er wat fout gegaan.

Woensdagochtend kwamen we weer voor iets onverwachts te staan. We zaten net een paar minuten in de minibus toen deze ineens stilstond. Je raadt het vast al: de benzine was op.... De conducteur moest daarom teruglopen naar een tankstation waar we net voorbij waren geraced. De chauffeur vond het handig om de conducteur tegemoet te gaan (zo niet handig) en daardoor stonden we bijna overdwars op de weg stil. Het is hem uiteindelijk gelukt de minibus te draaien en daardoor konden we van de berg afrollen richting het tankstation. In Nederland zou iedereen hier super chagrijnig van worden, maar hier zat iedereen gewoon rustig in de minibus te wachten en lagen wij dubbel van het lachen.

Afgelopen week was de laatste week van het jaar bij Baobab Kids. Woensdag hebben wij nog met de kinderen geknutseld en dit was een groot succes. Tijdens de sinterklaasviering vorige week hebben wij namelijk wiebeloogjes en glitter weten te bemachtigen. De kinderen wisten niet wat ze overkwam en waren erg enthousiast. De dag eindigde erg vrolijk omdat de kinderen allemaal onder de glitters zaten. Verder vinden de kinderen heel veel dingen interessant. Met name de meiden vinden het geweldig om met ons haar te spelen. En wij vinden dat ook wel prima, zolang ze er niet aan trekken. Vrijdag was de laatste dag voor de vakantie en daarom moesten alle ouders naar het project komen. De knutselwerkjes van de afgelopen tijd werden uitgedeeld en de ouders kregen ook allemaal een soort van kerstpakket om een maand zonder Baobab Kids te overleven. Het kerstpakket bestond uit basisproducten zoals zeep, mais, bonen en vaseline. Allemaal net wat nuttiger dan de meeste kerstcadeaus in Nederland.

Zaterdag hebben we een oude bekende weer gezien, namelijk onze 58 jarige vriend of beter gezegd kennis uit Chikwawa. We hebben met hem geluncht en hem Blantyre laten zien. Best leuk om hier de gids te kunnen zijn en niet meer begeleid te hoeven worden.

Omdat we nu een maand 'vrij' hebben omdat Esther naar Nederland is, hebben we onze vakantie ook maar eens even gepland. Afgelopen zondag hebben we uitgezocht waar we allemaal naartoe willen en accommodaties gezocht. We hadden geluk dat we met kerst en oud en nieuw nog een plekje hebben kunnen bemachtigen bij Cape Maclear, een populaire plek aan het meer. We hebben super veel zin in deze vakantie, maar eerst moeten we nog hard werken aan ons onderzoek. De aankomende twee weken zullen dus erg eentonig zijn en in het teken van het onderzoek gaan. Maar gelukkig kunnen we uitkijken naar 21 december, want dan gaan we op vakantie! :)

Geniet allemaal van jullie sinterklaasavond en bewaar wat van het Sinterklaas snoepgoed voor ons ;)

Liefs,

Hanne & Jorissa

1. Sandra:
    5 december 2018
    Wens jullie ook een fijne sinterklaasavond en heel veel succes met het onderzoek de komende periode. Erg leuk om jullie zo te mogen volgen en ik wil best wat lekkers bewaren hoor☺️
  2. Oma en Ap:
    5 december 2018
    Jullie houden de moed er wel in, goed zo!!! Fijne vakantie voor jullie, geniet er van.
    Hanne zondag vieren wij hier sinterklaas en mijn verjaardag. Geef het envelopje wel aan je mama mee. Moet je later maar iets lekkers voor kopen. Samen nog heel veel plezier en tot schrijfs.
  3. Jan, Margreet, Charlotte en Floris:
    5 december 2018
    Wij wensen jullie vanavond veel plezier,
    hopelijk zit er in de kruidnoten geen mier!
    Zo'n warme Sinterklaasavond is wel speciaal
    want 't zorgt voor een mooi verhaal!
  4. Jolanda en Emiel:
    5 december 2018
    Ja een Sinterklaasavond bij 29 graden is even wennen, maar gelukkig hebben jullie voor hetere vuren gestaan -:) De echte Sinterklaas avond in ons koude en natte kikkerlandje hou je nog tegoed Hanne. We gaan dit weekend de kerstboom zetten, zijn jullie dat ook nog van plan, of is er geen Nordman of fijnspar te koop? Veel plezier en succes met het onderzoek.
  5. Oma v.d.Dool:
    10 december 2018
    Hallo jongelui.
    Jorissa al vast gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er een mooie dag van.
    groetjes, oma