Hanne en Jorissa in het wild

Hoi allemaal,

Sorry dat het even heeft geduurd, maar hier een update van de rangers. Maar eerst wat over de afgelopen week.

Vorige week vrijdag was een gezellige dag op de organisatie. De kinderen hebben op vrijdag een uur zingen en dansen op het programma. Wij gingen dus lekker mee dansen, maar zijn lang niet zo soepel als de kinderen. De kinderen gingen los op de Afrikaanse muziek. Wij waren dan wel niet zo goed met onze heupen, maar de kinderen vonden het erg leuk dat we ook mee deden.

In de middag gingen we naar Grace, een Malawiaanse vriendin van Esther, om thee te drinken met daarbij een zoete aardappel. Ja de zoete aardappel aten we om 3 uur... dat is blijkbaar een ritueel bij Grace. Zij heeft een hele mooie tuin en allerlei mensen in dienst: elektricien, mensen die voor haar koken en schoonmaken etc. Dit is dus wel even wat anders dan de village walks. Toen we naar haar huis toe liepen hadden we deze luxe niet helemaal verwacht aangezien de omgeving best arm is.

Afgelopen maandag hebben we met alle medewerkers en kinderen Esther’s 45e verjaardag gevierd, ze was zondag jarig. Ze had popcorn meegenomen voor de kinderen en die wisten niet wat ze overkwam. Iedereen ging voor Esther zingen en dansen, dit gaat vol overgave en veel uitbundiger dan in Nederland.

Wij zijn ondertussen gepromoveerd tot creatievelingen. Elke week bereiden wij een creatieve les voor. Afgelopen week wilden we graag bomen maken (getekend op papier met echte bladeren erop geplakt). Dit klinkt makkelijk voor te bereiden, maar het tegendeel is waar. We moesten dus bladeren verzamelen uit onze tuin. Helaas hebben wij ook 3 vervelende honden op het terrein. (Vooral 1 is een beetje eng omdat die telkens zijn bek opentrekt). Deze beesten verstoorden onze zoektocht nogal. We durfden niet meer naar buiten 😂 Gelukkig hebben we een aardige buurman die de honden voor ons in bedwang heeft gehouden zodat wij snel wat bladeren konden pakken. Die dag hadden we niet zoveel geluk met dieren want er zat een super grote mega snelle kakkerlak in ons huis. We hoorden wat geritsel in een stuk plastic maar dachten dat het de wind was ofzo. Toen we er met onze koplamp op bleven schenen zagen we dat er iets in zat. Dit was echt een grote kakkerlak. We hadden deze avond geen stroom dus waren we het ding steeds kwijt. Uiteindelijk hebben we hem weten te vermoorden met erg veel insectenspray en een paar stampen van Jorissa. Het lijk hebben we de volgende dag maar opgeruimd...

Afgelopen woensdag was er een kliniekdag bij de organisatie. Hier hebben wij weer geholpen met bloeddruk meten, wegen en all-round taken zoals medicijnen in zakjes doen, afwassen en secretaresse spelen. Esther weet altijd wel wat voor ons te verzinnen, maar goed dat houdt ons lekker bezig. In de middag gingen we een rolstoel uitdelen aan een gehandicapte vrouw. Ze kon eerst echt niet geloven dat de rolstoel echt voor haar was. Deze rolstoel maakt het mogelijk dat ze ook op andere plekken kan komen zonder altijd overal naartoe gedragen te hoeven worden. Toen ze eenmaal in de rolstoel zat kon ze pas geloven dat het echt voor haar was en kwam er een lach op haar gezicht. Omdat haar man en zoon haar hebben verlaten, hebben zij en haar dochter geen inkomsten. De huur van het huis is ongeveer 7 euro per maand, maar zelfs dit kunnen ze eigenlijk niet opbrengen. Samen met Esther hebben wij een bijdrage geleverd zodat zij de komende maand haar huur kan betalen en Esther hoopt tegen die tijd iets bedacht te hebben waardoor ze zelf geld kan verdienen.

De rolstoel konden we niet op ons hoofd meenemen dus werden we gebracht met een pick-up truck. Wij mochten achterin de bak van de truck want ja alles mag hier in Malawi. Dit was best wel leuk en je hebt een super mooi uitzicht vanuit zo’n bak. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, gingen we de volgende dag weer achterin zo’n pick-up. Dit was een veel langere tocht waarbij we nog harder gingen. We hadden een prachtig uitzicht over de natuur!

De hele week keken we uit naar dit weekend want dan zouden we op safari gaan! En dat hebben we gedaan. Sterker nog, we zijn er nog steeds. Dit blog schrijven we vanaf de camping van majete wildlife reserve. De dieren kunnen erg dicht bij onze tent komen en doen dat ook. Gisteravond middag/avond hebben we een afternoon game drive gedaan. We waren hier een beetje zenuwachtig voor, maar het was echt geweldig! We hebben zo veel dieren gezien! De tocht begon rustig met het zien van bavianen🐒, impala’s, nyala’s 🦌en wrattenzwijnen🐗, maar gaandeweg werd het steeds spannender. Tot onze verbazing zagen we ineens 3 giraffes🦒 dichtbij onze auto. We wisten eigenlijk niet dat die hier ook waren dus dit was een leuke verrassing. Er zijn er ook maar 12 in het hele park te vinden en het park is 700 vierkante kilometer dus we hebben geluk gehad. Alsof dit nog niet genoeg was, kwamen we later 2 leeuwen tegen🦁. Niet geheel toevallig, want we gingen off road om ze te zoeken. De leeuwen hadden de vorige dag een lekker maaltje gevangen en het karkas lag daar nog lekker. Wij gingen met de auto tussen de prooi en de leeuw staan wat de leeuwen niet zo leuk vonden. Eentje begon  om de auto heen te lopen om te checken of de prooi er nog lag. Dit was best wel eng omdat hij echt heel dichtbij kwam en de wagen niet iets van ramen had. Na een paar rondjes om de auto heen gelopen te hebben zei onze gids dat de leeuw het teken gaf dat we weg moesten gaan. Dit hebben we toen voorzichtig gedaan, maar de leeuw liep ons nog een stukje achterna om er zeker van te zijn dat we zijn prooi niet zouden meenemen. Na dit hoogtepunt hebben we nog wat andere dieren gezien die wat minder gevaarlijk waren. Rond 6 uur hadden we even pauze om onder het genot van een drankje de zonsondergang te bekijken. In het donker vervolgden we onze tocht waarbij we een Afrikaanse civit zagen. Dit was blijkbaar ook erg bijzonder, want deze wordt niet vaak gezien. Daarna hebben we nog wat impala’s en waterbokken gezien maar niet meer echt nieuwe dieren. Zometeen om 10 uur gaan we nog een boottocht doen waarbij we hopelijk nijlpaarden, krokodillen🐊 en olifanten🐘  zullen zien. Of we al deze dieren nog hebben gezien, vertellen we jullie een volgende keer.

Liefs van de rangers uit het Majete wildlife reserve 🦒🦍🐘🦓🐆🐅🦏🦌🐊🐗🦎🐒

1. Emiel, Jolanda, Babs en Bregje:
    18 november 2018
    Mooie blog weer, Jorissa en Hanne! Geniet nog van jullie korte safari-tripje. Liefs van ons! 😘
  2. Sandra:
    18 november 2018
    Wat een belevenissen, ben benieuwd naar het vervolg!
    Dat wordt een geweldig mooi fotoalbum!!!!
    Succes verder samen en veel plezier!! X
  3. Frans en Jacobien:
    18 november 2018
    Wat leuk om over jullie avonturen te lezen! Krijgen we een mooi beeld van jullie activiteiten daar. Fijn dat jullie een goede stageplek hebben nu. Wat een armoede soms ook daar in een leven die ook zij soms anders zouden willen. Soms niet voor te stellen .... Maar ook fijn dat jullie wat kunnen doen op korte termijn (en zelfs dansend meedoen) en misschien langere termijn met jullie onderzoek. Maar ook zien hoe je op een andere, mooie manier kan leven. En nu dus op safari! Prachtig! Geniet samen van al deze ervaringen! Groetjes van ons!
  4. Oma v.d.Dool:
    18 november 2018
    spannend zo op safari. Toch wel veiliger als er ramen van de auto dicht kunnen.
    Goed dat de leeuwen net een goed maal hadden gehad.
    Hoe was trouwens de bruiloft? hebben jullie daar nog iets van gezien?
    Doe maar veel mooie indrukken op.
    groetjes, oma
  5. Jan, Margreet, Charlotte en Floris:
    18 november 2018
    Op safari, wat een avontuur! Lekker genieten en ontspannen na alles wat jullie zoal meemaken aan schrijnende situaties en armoede.
    Liefs van ons allemaal!😘
  6. Harriet:
    18 november 2018
    Nou...dan valt Rinus wel mee toch?
  7. Oma en Ap:
    19 november 2018
    wat een belevenissen, fijn om dat allemaal te lezen. Jullie kunnen goed schrijven, het is alsof je alles zo voor je ziet.. Veel succes nog de komende tijd. Liefs van ons.
  8. Dick:
    22 november 2018
    Mooie verhalen, hoor, ontzettend leuk om zo op afstand mee te lezen en mee te leven! Veel plezier.
  9. Oma v.d.Dool:
    17 december 2018
    mooi hoor om jullie ervaringen zo te volgen.
    het is hier intussen een klein beetje winters.
    een cm sneeuw gisterochtend,
    groetjes oma